Tento film
Předem upozorňuji, že za posledních 10 let jsem byl na divadelní hře dvakrát, z toho jednou jsem odešel v polovině, protože už jsem to nemohl vydržet, a ta druhá byla Monty Python. Takže když napíšu "tento film vypadá jako divadelní představení", myslím to spíš jako kritiku.
Ale nejen to. Dokonce musím říct, že když se podívám na tohle (divadelní inscenace původní hry), připadá mi to zajímavější, než Hřebejkův film, což se pokusím nějak lidsky vysvětlit.
Ta divadelní hra je víceméně abstraktní. Prostitutka se v ní nechová a nevyjadřuje jako skutečná prostitutka a bohatý Žid se v ní nechová a nevyjadřuje jako Mark Zuckerberg (obojí zcela záměrně). Herecké projevy všech aktérů (verbální i neverbální) jsou výrazně "mimo čas a prostor". Chápat "bohatého Žida" jako symbol Židů a vyčítat Fassbinderovi rasismus je od Židů hodně gay.
Když se film odehrává na depresivní zakouřené střeše mimo čas a prostor, a postava visí na šále, ještě to jde, ale jakmile se děj přenese na realistický Václavák nebo do realistického současného pražského nočního klubu, výrazně to oslabuje nadčasovou sílu, která by se v tomto divadelním textu mohla skrývat, kdyby měl divák volnost nějak si ho vykládat po svém a nebyl omezován vizuální podobou, kterou mu vnutili tvůrci filmu. (Abych byl korektní: Neznám českou verzi inscenace, tudíž netuším, jestli jsou v tomto ohledu na vině její tvůrci, nebo tvůrci filmu.)
U divadelních her, ukotvených v realitě, jako Bůh masakru nebo Slídil, podobný přístup může fungovat. Ale tady ne. Tyto texty se hodí na malé jevišťátko bez kulis, nebo naopak do širého abstraktního prostoru bez hranic. Možná by to fungovalo, kdyby celý film vypadal jako Waking Life, nebo aspoň jako Alois Nebel, kdoví...
Jinak tvůrcům a hercům (kteří zcela logicky nehrají filmově, ale divadelně) není příliš co vytknout. Film vypadá a zní slušně, a má jakousi atmosféru. Za zásadní chybu pokládám ono klíčové rozhodnutí, které stálo u samoho začátku, totiž to, že zrovna tato hra má být filmově pojata zrovna takhle. Následkem toho jsem měl značné problémy vydržet sedmdesátiminutový film do konce.
Ale taky to může souviset s tím, že jsem nekulturní barbar a nemám rád divadlo.
Nereziroval to nahodou Hrebejk? A vubec, podle me jsou hrebejci tri, bohuzel vsichni stejne schopni ...
OdpovědětVymazatAno, Hrebejk, dekuji. Vubec netusim, jak jsem prisel na Ondricka... :/
VymazatTo je logický. Ondřejček je stejně jako Hřebík typickej poloschopnej českej režisér, přesvědčenej o mimořádnosti a umělecké hodnotě svýho filmu a pak se diví, proč nad úryvky nebo filmy všeobecně diváci a kritici vrtí hlavou. :-)
Vymazatto by me zajimalo dle jake logiky hraji herci divadelne (tozn. nikoli uveritelne) i v te zbyle vetsine ceskych filmu
OdpovědětVymazatHrat "nedivadelne", tzn. "filmove", nemusi nutne znamenat "hrat uveritelne"...
Vymazatimho divadelni hrani primo implikuje vedomi hrani si na (a kdyz vim, nemuzu se pohltit dojmem, ze koukam na pravdu); resp. vsechna divadelni predstaveni, co jsem videl, byla toho razu
Vymazatproto me to neba
ale ano, muzou proste jen hrat spatne filmove, byl jsem shovivavy
Pověsit vás na lípu v lucerně a přibít hřebejkem.
Vymazatsla si ona po svych
VymazatA hrani si s - taky musi bejt uveritelny.
VymazatJeste tam v textu zbyl jeden Ondricek...
OdpovědětVymazatJe přeškrtnutý. Což se myslím v mobilní verzi chybně zobrazuje.
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
Vymazat"připadá mi to zajímavější, než Ondříčkův film," a ještě jeden zbyl..
OdpovědětVymazatDiky! Jeste ze vas vsechny mam a usetrim za korektora...
VymazatA ještě ti za tvou neschopnost zaplatí, paráda.
VymazatA Chlebec si vůbec ničeho nevšimne, akorát nám píše, jaký má rád filmy, kam bere děti na výlet, co se nosí v Trnavě za šály a jakou polohu má ráda jeho žena. Ničema jeden.
Vymazatcekam na recenzi hobbitiho soundtracku! ^^
OdpovědětVymazatPrý bude v pátek...
VymazatDocela mě to pobavilo. Před pár lety jsem si naběhl a zašel do kina na Hřebejkův filmový záznam opery Zítra se bude... To trvalo taky kolem sedmdesáti minut a já si vážně myslel, že to neusedím a půjdu pryč. Asi jsem měl, o nic bych nepřišel.
OdpovědětVymazatA kdy bude recenze na Ondříčkův Atlas mraků? Dočkáme se do pátku?
OdpovědětVymazatJak to tak pozoruji, otázka by měla spíš znít: "Dočkáme se pátku?".
OdpovědětVymazat