7.9.09

Číslo 9 [9] - 70%

Tentokrát výjimečně nezačneme trailerem, ale krátkým filmem, za který byl Shane Acker před čtymi lety nominován na Oscara:



(Kvalitnější verze zde)

Pak se stalo něco velmi podobného jako u filmu District 9 (kromě toho, že se oba filmy podobně jmenují a mají českou premiéru osm dní po sobě). Shane Acker dostal šanci expandovat svůj krátký snímek do celovečerní stopáže, a to v produkci Tima Burtona (ten také zapůjčil Dannyho Elfmana) a Timura Bekmambetova.

Opravdu se na celý filmeček podívejte, protože celovečerní verze je mu velmi, velmi podobná, a většina změn je bohužel k horšímu.

Působivost krátkého originálu tkví v tom, že se odehrává ve světě, který je nám vizuálně povědomý, ale přitom je jaksi "mimo čas a prostor". Nevíme, odkud se vzal hlavní hrdina, co je zač ta démonická kočka, nevíme vlastně nic a jenom se kocháme atmosférou.

Vizuálně je film ještě o něco vymakanější než krátký originál, uvidíme v něm více různých exteriérů i interiérů a především více bizarních strojo-bytostí (ovšem ne zase 8x víc, jak by se slušelo na 8x delší film).

Acker se rozhodl oproti originálu pro několik zásadních změn. Poznáme nyní všech devět "čísel" a většina z nich mluví (film naštěstí u nás není dabovaný, takže oceníme Crispina Glovera nebo Martina Landaua). Dočkáme se vysvětlení toho, co se vlastně stalo, jak došlo k apokalypse, jak vznikla "Čísla" a co musejí udělat. Konec zůstal víceméně stejný jako v původní verzi, což v případě celovečerního filmu vzbuzuje mírné drbání za uchem a otázky "A dál? Proč to teda všechno dělali?" Znovu opakuji, že je chyba, že byl film tak "zracionalizován" a snaží se působit logicky, protože si pak při něm divák nutně klade více otázek a nemůže se dočkat odpovědí na ně.

Mnohokrát v průběhu filmu jsem se přistihl, že se dívám na slušnou cutscénu z novodobé videohry a už už bych chtěl zase svého panáčka číslo 9 ovládat. Ale joystick nikde.

Mnohé kulisy, postavičky i akční scény připomínají v různých okamžicích filmu různé konkrétní videohry (Little Big Planet, Silent Hill, Linger in Shadows nebo Shadow of the Colossus) a znovu a znovu jsem si říkal, jak bezva by bylo udělat videohru přesně v tomhle stylu a mít možnost prozkoumávat všechna zákoutí toho poloreálného světa, zkoušet různé strategie proti bizarním nepřátelům, rozhodovat se kterého z "Čísel" poslat do akce... Ale bohužel.

A pokud je film "jen" tak zábavný a emocionálně bohatý jako dívat se na lepší současnou videohru (akční scény) a její custcény (filosofování okolo), pak mu rozhodně k dokonalosti ledacos chybí.

11 komentářů:

  1. Pokud dáte do youtube "acker 9 hq" nebo "acker 9 hd", dostanete lepší kvalitu, na to video v recenzi se nedá dívat... Každopádně po shlédnutí krátkého si nejsem jistý, jestli chci vidět dlouhý - krátký je krásný, ale kdyby mi do toho měl někdo mluvit...

    OdpovědětVymazat
  2. lepší verze videa http://www.dailymotion.com/video/x1jl41_9-nine-shane-acker-short-animation_creation

    A do kina nemusím :)

    OdpovědětVymazat
  3. "už bych chtěl zase svého panáčka číslo 9 ovládat. Ale joystick nikde."

    Takze 9cm. Se nedivim, ze si ho nenasel.

    OdpovědětVymazat
  4. Jak tak na to koukám, zahrál bych si Abe's Oddysee

    OdpovědětVymazat
  5. Zázvorek: Jůů, to byla moje zamilovaná hra ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Můžu se podívat na ten krátkej filmeček, aniž bych potom nespoileroval film?

    OdpovědětVymazat
  7. 2Ajvngou: To nemuzes. Jak bylo receno, film je ten kratas natazenej do vetsi stopaze, takze si to imo ospoilerujes slusne. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Mě se to líbilo, příběh možná mohl být ještě kapku dotažený, ale i takhle to je výborný film, a rozhodně stojí za shlédnutí.

    OdpovědětVymazat
  9. Krátkometrážní film z roku 2005 stahujte tady:

    http://uploading.com/files/a9724f7e/9-Shane-Acker-2005.mp4/

    Enjoy!

    OdpovědětVymazat
  10. za sebe můžu jenom doporučit "spokojit" se s kraťasem nádherným po všech stránkách - škoda, že u něho nezůstalo,

    90% vs. slabých 60% prodloužené verzi, grrr...

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.