Upozorňuji, že následující text jednak obsahuje spoilery (ohledně Bible i filmu), ale také screenshoty a hudební ukázky, které na webu nevypadají tak dobře jako v HD videu
Princ egyptský je americký film. "Průměrní" Američané tento příběh velmi dobře znají ze dvou klasických filmů Cecila B. DeMillea, na které se dnes už bohužel nikdo nemůže dívat s vážnou tváří. DreamWorks se rozhodli, že tuto nadčasovou epickou story natočí znovu, a to tak, aby se na ni dalo znovu dívat s vážnou tváří.
Zdánlivě bizarní rozhodnutí "udělat z toho animovaný film, přestože už dnes máme trikovou technologii, která v pohodě zvládne realistické rozestoupení
Není problém například něco extrémně přesvítit, zvýraznit kontury nebo zcela potlačit pozadí. V hraném filmu s žívými herci by si to v takové míře dovolit nemohli.
(Všechny obrázky jsou neupravované screenshoty přímo z HD verze filmu)
Tvůrci se rozhodně nestydí používat velkolepé vizuální kompozice a úhly záběrů, které by dnes v hraném filmu působily archaicky až směšně (následující obrázky je dobré si zvětšit):
Jak vidíte, vizuálně stojí Princ egyptský za to.
Teď se ale pozvolna dostáváme k tomu, proč tento film tak obdivuji, přestože mu dávám "jenom 90 procent". Je to díky jeho scénáři, který funguje jako osudový lidský příběh a má bezchybnou hollywoodskou dynamiku a současně trvá jen něco přes 90 minut a současně neštve křesťany a jiné lidi, kteří znají Bibli. Tedy, většinou neštve...
UPDATE: Protože se autor tohoto komentáře začal následně ohrazovat, že jsem ho vytrhl z kontextu, zazálohoval jsem kompletní konverzaci, ve které se autor povyšuje nad samotného Boha, zde na Flickru.
Tvůrci měli několik religiózních poradců (pro různé víry), kteří měli na starosti, aby film nikoho neurazil (což by pro americké uvedení znamenalo katastrofu). Ti přišli například s takovou prkotinou, že text písně "You can do miracles when you believe" musí být změněn na "There can be miracles when you believe", aby to proboha nevypadalo, že člověk může dělat zázraky...
O Biblické předloze mám jen velmi matnou představu a ještě nedávno jsem se musel při odpovídání na otázku "Byl dřív Mojžíš nebo Ježíš?" vždycky na chvíli zamyslet. U příležitosti tohoto článku jsem si odpovídající pasáž Bible přečetl (je velmi krátká, začíná zde) a okamžitě jsem konstatoval, že "podle tohohle nesmyslu není možné udělat film, který by nebyl k smíchu". Ale lidi z DreamWorks to dokázali.
Přidali přátelství Mojžíše s Faraonem (a následné Mojžíšovo trauma z toho, že se musí postavit svému bratrovi), přidali trauma Faraona z toho, že se nedokáže vyrovnat svému otci, přidali setkání Mojžíše s jeho budoucí ženou Zeforou dlouho předtím, než mu ji dá Jitro za manželku (takže to následně není jen nějaká "ženská, kterou dostal přidělenou za manželku"). Přidali dokonce dva občas komické, ale přitom strašidelné faraonovy velekněze:
Naopak vypustili Mojžíšovy děti, většinu Arona, tento sexy incident atd. atd...
Ve filmu přitom zůstaly zásadní věci jako "Deset ran egyptských" a "Vyhlazení prvorozených" a jsou natočeny působivě a přesto "decentně" (pokud je možné toto slovo v této souvislosti použít).
Film je dokonce ještě více hardcore než Bible ve scéně, kdy Mojžíš přijde navštívit Faraona, který právě pohřbívá syna (zabitého Bohem), a jemně ho upozornit, že by měl konečně "Nechat jeho lid odejít".
Mít podobné scény v animovaném, mládeži přístupném muzikálu je neuvěřitelně riskantní počin, protože se mohou mnoha způsoby zvrtnout. Každý problém je doslova minové pole:
- "Jak bychom měli zařídit, že Mojžísovi dojde, že jeho 'otec' je masový vrah?" (Řešení: Sen bez dialogů, s oživlými egyptskými nástěnnými malbami, následně konfrontace se skutečnými nástěnnými malbami, kde jsou tyto historické události zachyceny.)
- "Jak bychom měli co nejrychleji odvyprávět, jak se Mojžíš z uprchlého prince stane prostým pasáčkem s prostou rodinou?" (Řešení: Zkratkou v průběhu jediné písničky.)
- "Jak by měl mluvit Bůh?" (Řešení: Mluví ho stejný herec jako Mojžíše, a pod jeho hlasem jako "ozvěnu" slyšíme slabě unisono hlasy ostatních hlavních představitelů.)
- "Jak by měl Mojžíš odvyprávět manželce to, že právě potkal Boha?" (Řešení: Nijak. Neslyšíme jeho hlas, pouze vidíme jak jí něco nadšeně vypráví a k tomu hraje hudba.)
V případě Prince egyptského se tvůrci se všemi těmito problémy vypořádali takřka geniálně a v celém filmu není jediná scéna, která by byla nechtěně vtipná. I když je třeba "sedm ran" prezentováno jako písnička!
Čímž se dostáváme k písničkám a hudbě.
I když je v titulcích napsáno "Original songs by Stephen Schwartz, score composed by Hans Zimmer", ve skutečnosti to funguje tak, že nejdřív někdo (nezávisle na filmu) složí a nahraje tento song, pak ho dostane do rukou Hans Zimmer a jeho hoši (Rona, Gregson-Williams, Powell, Greenaway) a udělají z něj toto (postupně graduje až do 3:30):
Taková "adaptace" je v mých očích obdivuhodnější počin, než složení toho původního songu. (Analogicky viz také Lví král: Originál Eltona Johna -> Zimmerova filmová verze).
Hudba je patřičně etnická (Mojžíšovu matku zpívá Ofra Haza), patřičně velkolepá a patřičně chytrá: Například když se z Mojžíše stane prostý pasáček a žije s "novou rodinou" v horách, rozhlíží se spokojeně kolem a na instrumentálním soundtracku přitom zazní stejné čtyři tóny, na které na začátku filmu (v Egyptském paláci) Mojžíš zpíval text "this is my home". Může vám to připadat jako prkotina, ale od smrti Jerryho Goldsmithe snad neexistuje filmový skladatel kromě Zimmera a Williamse (a ten už téměř neskládá), který by tyhle věci dělal.
K Princi Egyptskému existují tři nebo čtyři oficiální soundtracky, z nichž pouze jeden obsahuje Zimmerovu hudbu (nekompletní) a písně v té podobě, v jaké zní ve filmu. Ideální je pak tento bootleg, který existuje víceméně ilegálně a v Bontonlandu se neprodává...
No a závěrem bych vás chtěl upozornit, že to všechno funguje také díky výkonům hereckých představitelů. O takovéto obsazení byste se neměli nechat připravit dabingem:
Princ egyptský se zabývá biblickými událostmi aniž by je degradoval a přitom je plnohodnotnou velkolepou hollywoodskou podívanou. Neznám jiný současný film (ať už hraný nebo animovaný), který by to dokázal.
P.S: Film má "prequel" Joseph: King of Dreams, který šel přímo na video a selhává přesně v těch ohledech, ve kterých Princ egyptský triumfuje, tj. skoro ve všech: Technicky nestojí za moc, písničky jsou nesnesitelné a především jeho hrdinové působí jako zfanatizovaní psychopati.
Tenhle animák patří mezi moje oblíbené. Viděla jsem ho už hodně dávno a utkvěla mi v hlavě hlavně ta hudba a rozestoupení moře.
OdpovědětVymazatVysvětlete mi někdo, jak může "Jan Tomáš Matys" chodit ke svatému přijímání, když používá taková slova???
OdpovědětVymazatJinak může být Princ Egyptský při čtení 2.Mojžíšovy zajímavým zdrojem inspirace.
Mě se kromě rozestoupení moře líbila i scéna s hořícím keřem. Bylo to takové, hm, jemné? Poetické? Strašidelné?
OdpovědětVymazatneboj oni na to maju vymyslene spovede, rozhresenia a odpustky ;)
OdpovědětVymazatmozu nadavat a robit zle ...
Skvela recenze na skvely a nedoceneny film.
OdpovědětVymazatKe zhodnoceni od humoristy Jana Tomase Matyse bych ale jeste dodala, ze Mojzis navic nebyl v realu kresleny, takze je ten film TEPRVE hovadina. V realu byl Mojzis prece obycejny pantata z masa a kosti. Nebo z obalu nahusteneho dusi jako duse na kole (nebo z ceho to vlastne silne verici krestane jsou). Takze jako film podle skutecnych udalosti tak 1 z 10, ale jako film samotny tak 8/10
Snad bych jen podotkl, že to moře ve skutečnosti (ehm) nebylo Mrtvé, ačkoli Red se s Dead rýmuje.
OdpovědětVymazatOjedinělý a velice přínosný článek; je vidět že autor má široký záběr a spoustu nakoukáno.
OdpovědětVymazatDíky za další retro recenzi, jen tak dál!
OdpovědětVymazatA k těm velkým filmovým skladatelům, které zmiňuješ (Goldsmith, Williams, Zimmer...), možná by stálo udělat nějaký post (nebo spíše sérii postů) o tvých nejoblíbenějších - a k tomu post o nových, nadějných, u kterých jako odborník na filmovou hudbu vidíš potenciál, že by mohli v budoucí historii filmu zaujmout jejich místo. To bych si se zájmem přečetl.
Díky, Františku. Je to asi tak týden, co jsme si se synkem říkali, že si to zase někdy musíme pustit. Jdu to najít, jelikož má od zítřka prázdniny.
OdpovědětVymazatBTW: vrchol té písně mám mezi 2:30 - 3:30.
Mimochodem, k tem morovym ranam - na zverejneni screenshotu z Facebooku ti pry musi vystavit povoleni pan Cukrberg a vsichni zucastneni, jinak bude zle :-) http://www.facebook.com/brandpermissions/screenshots.php
OdpovědětVymazattlamiczka: Ja vim, ale rad ziju nebezpecne!
OdpovědětVymazatAnonym: O filmovych skladatelich jsem se tu uz parkrat rozepisoval, zkus hledat jejich jmena, pripadne tag "soundtrack"
Co se tyce Lviho krale, jeste potom je zajimave poslechnout si, co z toho udelali na Broadawayi... imho to posunuli jeste o stupinek vyse, s vyuzitim dosavadnich napadu.
OdpovědětVymazathttp://www.youtube.com/watch?v=lWNhg9qyTlQ
Pekny clanek. Jenom by me zajimalo, jak je mozne, ze si Fuxoft nebyl jist poradim proroku, ale vi o tom obrezani? To urcite nevi ani vetsina krestanu. Ja sam mam celkem dobrou znalost bible (v porovnani s normalnim clovekem, ne s knezem) a o tomhle jsem nikdy neslysel.
OdpovědětVymazatPosledni 2 dny jsem trochu patral (hlavne ve Wikipedii a mezi vericimi kamaradkami), v cem se film lisi od Bible, pritom jsem nahodou narazil na to obrezani (pres Zeforu).
OdpovědětVymazatKrásná recenze, nádherný film.
OdpovědětVymazatJen poznámka, Mojšíšova manželka není Zefora, ale Cipora.
V jedne ceske verzi Bible Zefora, v jine Cipora, v jine mozna jeste jinak. Analyzovat ktery z tech prekladu je "spravnejsi" rozhodne nebudu...
OdpovědětVymazatJá bych ještě dodal, že v reálu Mojžíš pravděpodobně vůbec neexistoval a celý exods Židů z Egypta je pouhá fabulace...to by snad mělo zavřít držku všem křesťanským kokotům.
OdpovědětVymazatRubensBagr
Vratislave Hosku, historicita Mojzise je opakovane zpochybnovana a potvrzovana stejne jako historicita kterekoliv biblicke postavy. Zadne "pravdepodobne" neexistuje.
OdpovědětVymazatAnonym z 13. února 2011 18:09:
OdpovědětVymazatJan Tomas Matys samozrejme k prijimani muze, pokud predtim prosel zpovedi a olitoval sve jednani. Otazka spis je, jak si sam pred sebou obhaji pouziti podobnych invektiv, kdyz prvnim a hlavnim prikazanim krestanstvi je "miluj blizniho sveho".
Ale mne apriori neprislusi se tim vubec zabyvat. Kdo jsi bez viny, hod kamenem.
Frantisku, ad Mojzisova manzelka: V cestine se pouziva i Zipora, Zippora, Zefora, Sefora. Kazdemu podle chuti ;) (Snek na rybe bude urcite nejinformovanejsi, btw) A ne ze by na tom zalezelo.
OdpovědětVymazatMojžíšovo první setkání s Ciporou (Zeforou) je patrně popsané v 2Moj.2:16,17, i když tam není jmenovaná. Za jak dlouho potom ji Mojžíšovi "přidělili" za ženu, to nevím. Ale romantika tam tenkrát stejně asi vypadala jinak, než si ji představujou v Hollywoodu...
OdpovědětVymazatGimme more of this stuff, more I say!
OdpovědětVymazatPan Matys může k svatému přijímání i bez zpovědi, nebo veřejného litování. Ono je to totiž jedno.
OdpovědětVymazatMusí mít pořádek s Bohem, ne s dědkem v boudě.
Tlamiczka: Křesťan se zkládá ze stejných součástek, jako nevěřící. A soukromý dotaz. Jsi lesba, že? Já jen, že tu byly komentáře k Tvému obrázku a je fakt, že se stylizuješ trochu jak Aneta.
Takže dědek, co sedí v boudě, není důležitý, ale dědek, co vám dá sušenku, je důležitý?
OdpovědětVymazatJindro, to je s dovolenim uplny blabol. Prijmani je svatost ustanovena cirkvi, ucastnit se muze pouze ten, kdo cirkev jako takovou uznava a dokaze se podridit jejim pravidlum. T.j. napriklad u prijimani: mit za sebou zpoved, varovat se mezi zpovedi a prijimanim vazneho hrichu a chvili pred tim nejist.
OdpovědětVymazatPokud cirkev neberu vazne, nemam ani duvod ucastnit se rozdavani susenek (pripadne ochutnavky letosniho mesniho).
Ještě k těm skladatelům a že kromě Zimmera a Williamse už nikdo nepracuje s chytrým opakováním motivů, resp. vůbec s leitmotivy - nemělo by se zapomenout na H. Shora a LOTR. To je v podstatě učebnice práce s leitmotivy, a pár chytrých věcí tam taky je. I když možná ne moc inovativní, ale zmínit by se to mělo.
OdpovědětVymazatJindra> Ja se samozrejme nestylizuju do Anety, ona se stylizuje do me! :-)
OdpovědětVymazatBy me zajimalo podle ceho Jindra predpoklada ze je Tlamiczka lesba.
OdpovědětVymazatAnonym 14. února 2011 12:56
OdpovědětVymazatEhm ... nechtěl jsem se do toho pouštět, ale dobrá. Církev je tělo Kristovo. Přeneseně. Tedy veškeré křesťanstvo, nikoliv jen Katolíci. Dost dobře neřeším , co mají Katolíci za tradice, oni zase dost často nemají povědomí, co je v Bibli. A to je problém mnohem horší. Ke zpovědi nemusím. Už jen proto, že k Bohu můžu hovořit rovnou, nemusím k tomu mít prostředníka. Už asi 2000 let. To je taky v Bibli.Svaté přijímání je nešťastný název. Ježíš jasně řekl "Toto čiňte na mou památku" Tedy nekvašený chléb (nikoliv sušenku, ale na tom zase tak nezáleží, jde o symbol) jako tělo a víno jako krev. O tom, že by to byl přímo svatý obřad ... no nevím, nevím. Mám to činit na Jeho památku.
Něco si o tom zjisti, než budeš dělat zase chytrého. Máš v tom slušný čurbes ... skoro jako Gloster.
2 Gloster: Ani dědek s chlebem není důležitý. Jen Bůh. Piš o filmu, v tomhle plaveš.
Uf ... koukám, a netušil jsem, že to někdy řeknu, že Franta tu zná Bibli lépe, než 99% komentujících.
2 Tlamiczka: Takže jsi lesba ... ok ok. Už si to myslím dlouho. ;-)
OdpovědětVymazatJindra: k té znalosti Bible - zná ji líp Franta, nebo jeho poradci? (wiki a "věřící kamarádi")
OdpovědětVymazatk uživatelce Tlamizcka: co je komu do toho, jestli je heterosexuálka, bisexuálka, lesba nebo asexuálka? jestli to měl být pokus o urážku, tak hodně ubohý.
Jindra a Gloster: svým způsobem máte pravdu oba, jen Jindra prezentoval svůj (pro někoho sympatičtější) pohled, a Gloster to pojal z pohledu (zřejmě) římskokatolické církve.
Nesouhlasím s žádným názorem, ve filmu mi chyběla kuna a nebylo by tak úplně na škodu začít opět okecávat film (případně hudbu). Otázky víry, církve, Písma a tak vůbec tady stejně nevyřešíme.
Můj římskokatolický pohled? lulz
OdpovědětVymazatPravdu má samozřejmě první anon odpovídající Jindrovi.
Buď na svátosti a obřady hrajete, nebo ne. Když ne, tak nemáte důvod chodit ke svatému přijímání, když ano, tak byste to měli udělat podle pravidel.
Já zastávám názor, že by lidé ve svých iracionálních pověrčivostech aspoň měli být vnitřně konsistentní a nedělat z toho navíc švédský stůl.
Kamarád mě upozornil na to, že můj příspěvek ze soukromé diskuse na Facebooku tady byl ocitován. Jak si to autor článku srovná se svým svědomím to je jeho věc. Na obsahovém vyznění svého příspěvku bych nic neměnil, pouze kdybych věděl, že mě mistr Fuka bez mého svolení veřejně vylepí, zvolil bych zřejmě salónnější tón. Škoda jen, že už neocitoval další příspěvky z oné diskuse (asi se to nehodilo jeho autorskému záměru s mou osobou).
OdpovědětVymazatJinak těm klasickým českým odvážným anonymům co se tady pohoršujou nad tím, jak může taková žumpa jako já chodit ke sv. přijímání, bych rád vysvětlil, že užívám ještě mnohem horších výrazů (a často) a na rozdíl od nich se nepovažuji za bezchybného. Jsem hříšník doufající v Boží milost. Kdo mě chce nabonzovat mým církevním představeným, aby měli možnost odepřít mi po zásluze sv. přijímání, má možnost se doklikat na www.starokatolici.cz (farnost Praha). Jistě mi napaří těžký penitenciář, případně mě exkomunikují.
Přeji hezký den všem (i těm spravedlivým, které jsem tak nehorázně pobouřil)
Jan T. Matys
Ještě pár dodatků. Všem anonymům a tlamičkám bych doporučil zamyslet se nejen nad tím, co je sprostší, zda-li moje dlaždičská mluva, nebo páně Fukovo jednání, ale především nad tím, jak by se jim líbilo, kdyby byli bez svého vědomí a svolení předhozeni davům pro zábavu a to nikoli pod tlamičkoidním pseudonymem, ale pod svým občanským jménem.
OdpovědětVymazatJinak mi lichotí, že jsem očividně autorovou můzou, můj příspěvek na Facebooku byl napsán 13.2.2011 a pan Fuka čirou náhodou sepsal recenzi na film z roku 1998 rovněž 13.2.2011. Že by tvůrčí krize?
Závěrem bych rád doplnil pro méně chápavé, že jsem nehodnotil film, ale titulní píseň (což pan Fuka jaksi "opomenul" zmínit) a to v soukromém rozhovoru na Facebooku se svoji souvěrkyní, která se mi už mezitím za jednání jednoho idiota omluvila, ačkoliv k tomu vůbec není důvod, protože ona se ničím neprovinila. Omluvit by se měli jiní, ale od těch se to asi nedá čekat.
Takže hezký večer milovníci filmu a dávejte si dobrý pozor na to co a hlavně před kým říkáte. Jste koneckonců v Čechách.
S pozdravem
Jan T. Matys
Já jsem ten první anonym. Je mi srdečně jedno, co by na to říkali církevní nadřízení (jako ostatně u všeho), jen jsem se divila. A neměla jsem tušení, že diskuze k filmu (pardon, k písni) byla soukromá.
OdpovědětVymazatPokud Honza Matys oznacuje slovy "soukroma diskuse" prispevek, ktery vlozil jako reakci na videoklip ME KAMARADKY na JEJI Facebookovou zed (takze ho videlo 100 lidi, kteri Honzu neznaji, napriklad ja), pak uz to neni "nepresnost" nebo "zjednodusovani", ale bud "nevedomost" nebo "zamerna lez"... Pokud je to jenom nevedomost, nabizim mu zaskoleni do taju Facebooku.
OdpovědětVymazatA recenzi filmu jsem nepsal na Honzuv popud, nybrz proto, ze jsem se den predtim na tento film s touto kamaradkou dival. Nasledne kamaradka postovala na svou zed tu pisnicku, kterou nasledne Honza komentoval (coz je koneckoncu videt z toho screenshotu). Takze prvotni inspiraci vseho jsem byl ja, neni zac Honzo...
Jindra: A ty jses hnusnej heterak!
OdpovědětVymazatJaký je názor starokatolické církve na homosexuální psy?
OdpovědětVymazatAnonym 14. února 2011 20:07
OdpovědětVymazatTak pokud není Franta akvarijní rybička, tak si z těch rozhovorů a wiki i něco zapamatuje, ikdyby nechtěl. A i to je zjevně dost. Alespoň si Franta něco zjistí, než o tom píše. Co si o tom myslí a píše je jeho věc a věc jeho názoru. Vychází ale z nějakých zjištěných informací.
Sexuální orientace tlamiczky je hlavně její věc. Já jsem se zeptal a ona odpověděla, já dedukoval. Je to ostuda být lesbou, že se tak vztekáš, když tak někoho třetího nazvu? Až se rozčílí Tlamiczka, tak se jí klidně omluvím.
2Tlamiczka: Jestli Ti vadí, že tu píšu z nudy komentář k Tvému obrázku a orientaci ... omlouvám se. Jestli ne, tak se neomlouvám.
2 Gloster:
OdpovědětVymazatMáš pravdu, že jestli někdo na to hraje, ať dodržuje pravidla.
Co má pověrčivost společného s křesťanstvím? Pověrčivost je naopak s křesťanstvím v rozporu. Fakt si o tom něco zjisti. Informace z novin nestačí.
Franta: A jsem na to hrdýýýýý
OdpovědětVymazatFr. Fuka zřejmě neví, že JEHO kamarádka (na kterou si tučnými kapitálkami udělil výsadní právo) je i moje známá a navzájem si komentujeme příspěvky na zdi na všelijaká témata už pár let. To ovšem není pozvánka pro třetího člověka, aby vyryl můj příspěvek (který mohly vidět desítky lidí, ve skutečnosti se jich ke dni poté do komentářů zapojilo 5 nebo 6, tolik k páně Fukovým stovkám) a přesadil jej na svůj web k dispozici mnohem většímu počtu lidí, kteří by se k němu za normálních okolností nedostali (ať pan Fuka argumentuje pravidly Facebooku jak chce) a kterým vlastně ani za normálních okolností nemám sebemenší potřebu zprostředkovávat svoje názory. Jeho pozitivisticky právní interpretace nezastře fakt, že ačkoliv byl jeho čin podle litery zákona v pořádku, morální zázemí rozhodně nemá. Právní legalita je jenom polovina celku, druhou polovinou je morální legitimita. Ale ignorování morální legitimity je obecný problém české společnosti (viz. Tomáš Halík v pořadu "Jak to vidí.." na ČRo http://www.rozhlas.cz/praha/radiozpravy/_zprava/jak-to-vidi-tomas-halik-2411--815134), troufám si říct, že o několik řádů zásadnější, než sprostá mluva.
OdpovědětVymazatPro Fr. Fuku jsem měl v čánku svůj účel. Byl jsem za příklad bigotního fundamentalisty (který se staví do cesty svobodě uměleckého projevu), navíc vulgárního primitiva (druhé jmenované aspoň má reálný základ). František Fuka na veřejnosti vystavil moje špinavý prádlo, včetně mého jména a fotky (na které je i moje přítelkyně, která s tím nemá vůbec nic společného) protože měl k tomu příležitost a tematicky se mu to hodilo. Posloužil jsem mu jako nástroj. Při zpětném pohledu musím uznat, že to moje špinavý prádlo zas až tak špinavý není. Jistě, je trochu zaprděný občasným vulgarismem, ale taková sprostá huba mi narostla a tak to je. Stále si myslím, že Hollywood často znásilňuje předlohy a předělává je podle svých marketingových potřeb a to je věcný problém oné písně, kterou jsem kritizoval. Kdybych dostal příležitost, rád bych pro pana Fuku svůj příspěvek verbálně "učesal", ale to by asi nechtěl, jemu se zřejmě jednalo o ten autentický efekt ulice dokreslující archetypální obraz bigotního pánbíčkáře. Musím říct, že je zajímavé sledovat, jak si svoje jednání racionalizuje a omlouvá a zaštiťuje se zákonem (tak často to dělají naši politici, když mají máslo na hlavě). Tohle je moje první zkušenost tohoto druhu a byl jsem z toho docela šokován.
Na závěr musím říci, že se mi silně protiví skutečnost, že člověk se kterým mám jedinou (ne)osobní a veskrze negativní zkušenost, o mě referuje v domácké formě mého jména, jako bychom byli nejbližší přátelé. V daných souvislostech to považuji za vrcholně nepatřičné.
Tím to pro mě končí. Hezký den všem.
J. T. Matys
Není to trochu paranoidní? Nástroj? Vždyť FF ten příspěvek nekomentoval jinak než slovy "většinou neštve"
OdpovědětVymazatValná většina křesťanů věří v účinnost prosebných modliteb. Myslet si, že když telepaticky požádáte Boha o pomoc, tak kvůli vám změní chod vesmíru, je přinejmenším na stejné úrovni pověrčivosti jako cokoliv s černými kočkami, zrcadly a pátkem 13.
OdpovědětVymazatI když samozřejmě chápu, že vám dělá dobře si namlouvat, že to tak není.
Pro JTM: Hmm, mne to vsechno zni jako typicka reakce nacapaneho panbickare. Tak napsal jsi to tak, nebo nenapsal?
OdpovědětVymazatFF to proste pouzil jako ilustraci toho, ze ne kazdem se takova interpretace Mojzise zamlouva.
Bud vulgarismy pouzivej a nestyd se za to, nebo si je huhlej doma do skrine (nejlepe pred zpovedi).
Gloster: Pleteš si víru a pověrčivost, což jsou dva zcela regulérní pojmy a je mezi nimi značný rozdíl. Tvůj názor na existenci Boha nemá na význam jednotlivých slov žádný vliv.
OdpovědětVymazatJeště chápu, že máš jiný názor než jiní lidé. To respektuji, ale nezlob se na mě, nejsi tvůrcem jazyka.
Tak mezi vírou v boha a pověrčivostí žádný rozdíl není. Obojí je neopodstatněná víra v entitu, která je nedokazatelná. Takže skutečně, strach z černý kočky přes cestu je na stejný úrovni jako, když věříte na mluvící hady a chlapa co byl svůj syn otec a duch...
OdpovědětVymazatŽádný objektivní rozdíl mezi nimi není. Veškerá odlišnost spočívá v tom, že si jeden druh pověrčivosti vydobyl společenskou imunitu před kritikou.
OdpovědětVymazatA tvůrcem jazyka jsou ti, kdo ho používají.
...a ještě si sprostě bere do huby mého kámoše v Kristu Toma Halíka...
OdpovědětVymazat2 Jakub: Pro tu druhou skupinu ale slovo víra používáš automaticky, pro první ne.
OdpovědětVymazat2 Gloster: Slova víra a pověrčivost jsou tu poněkud déle, než ty a jejich význam je prostě rozdílný ... najdi si to někde člověče!
Gloster + Jakub: Věříte-li, že Bůh neexistuje, bojíte se i černých koček? A co kočičky, strkáte si do nosu?
Tak snad konecne v teto diskusi jednou provzdy bude vyresena otazka existence Boha...
OdpovědětVymazatZa ubytovnou se zase chvalilo. Franto, jen tak dal.
OdpovědětVymazatKompletni konverzace, kterou jsem "vytrhl z kontextu", zde: http://www.flickr.com/photos/fuxoft/5447284341/sizes/o/
OdpovědětVymazatHmm, Jan Tomas Matys, to asi nebude jednoduchy pripad...
OdpovědětVymazatDíky FF za připomenutí tohohle filmu....
OdpovědětVymazat..matně si z "mládí" vzpomínám na rozestoupení moře...a to je tak vše...
Jo ,a myslím ,že bůh se při čtení této diskuse musí ukrutně bavit...:-D
a já vždycky myslel, že starý zákon křesťany moc nezajímá, protože je o zlých židech :)
OdpovědětVymazatTa celá anabáze s publikovánim polosoukromých konverzací tady na fffilmu a obhajovánim takovýho postupu je od Fuky vrcholně trapná.
OdpovědětVymazat2 Emko: Já si také myslím, že se Bůh dobře baví, on má jistě i smysl pro humor, když člověka stvořil k obrazu svému.
OdpovědětVymazatAnonym 15. února 2011 18:06
Starý zákon je v souladu s Novým zákonem. Ježíš sám řekl, že nepřišel zákon zrušit, ale naplnit ho. Starý zákon je o tom, jak se Židi snaží si nějak zasloužit spasení (a nejde jim to) a Nový o tom, že to v lidských silách není a proto musel někdo přijít a zaplatit účet. A tedy samozřejmě i o tom, že spasen může být i pohan.
Jindra řekl(a)...
OdpovědětVymazat2 Jakub: Pro tu druhou skupinu ale slovo víra používáš automaticky, pro první ne.
2 Gloster: Slova víra a pověrčivost jsou tu poněkud déle, než ty a jejich význam je prostě rozdílný ... najdi si to někde člověče!
Gloster + Jakub: Věříte-li, že Bůh neexistuje, bojíte se i černých koček? A co kočičky, strkáte si do nosu?
No a co? Je úplně jedno jaký slova používám, hlavní je to, že je to naprosto neodůvodněný spoléhání na nějakou vymyšlenou entitu.
Slova víra a pověrčivost jsou tu poněkud déle, než ty - NO A CO? :-D to samo o sobě něco znamená?
Mě fascinuje ta vaše morální nadřazenost, kterou každýmu cpete... víra je něco lepšího než pověrčivost :-D Není, je to úplně stejnej nesmysl...obojí.
Ohledně těch koček: proč bysme si měli strkat kočičky do nosu?
Na tom posledním bodu je krásně vidět, že náboženství poškozuje mozek...
2 Jakub:
OdpovědětVymazat1) Rozdíl mezi dvěma slovy je fakt a to, že ho znám je snad normální. Nijak nadřazený se necítím. Konec konců, ten, kdo tu druhého označuje, pro jiný pohled na svět, za idiota jsi ty. Jsi nadřazený Kubíku.
2) Křesťanství není náboženství ... to by ale bylo na delší debatu. Rozumím ale jak jsi to myslel.
Myslíš, že poškozuje mozek, jelikož Ty nemáš základní znalosti o rostlinách? Kočičky nejsou jen zvířátka Kubíku. A pověrčiví lidé si strkají kočičky do nosu.
A teď pozor ... složitější myšlenkový pochod. Já věřím v Boží existenci. Logicky ... Ty věříš v jeho neexistenci. Tvrdíš také, že víra je to samé jako pověrčivost.
Výsledek: Máš víru, tedy jsi pověrčivý. (Tvůj vlastní názor ) Pokud jsi tedy pověrčivý, asi se bojíš černých koček přez cestu a pravděpodobně si strkáš svěcené kočičky do nosu (takové ty rostlinného původu)
Autorem tohoto nesmyslu jsi vlastně Ty. Já to jen rozvedl a otočil proti Tobě.
Končím tuto diskuzi. V klidu si rozmysli, jestli se chceš dál intelektuálně ztrapňovat. Na případnou odpověď už reagovat nebudu. Máš poslední slovo. Jsi "vítěz"
P.S. Poslední odstavec platí i tak nějak i pro Glostera
Franta: Tak se tentokrát zase otázka existence Boha nevyřeší. Snad někdy jindy.
OdpovědětVymazatNějaká věcná reakce vysvětlující, že nevěřit v Boha není totéž jako věřit v jeho neexistenci, by asi byla dost nudná a zbytečná. Ale pan Jindra by se měl trochu víc zamyslet nad kvalitou vlastních příspěvků, než začne ostatním doporučovat, aby se "intelektuálně neztrapňovali."
OdpovědětVymazatBuh neexistuje. Vcera mi to osobne rekl.
OdpovědětVymazata to je taková pěkná tečka za tím naším případem :-)
OdpovědětVymazat2) Křesťanství není náboženství ... to by ale bylo na delší debatu. Rozumím ale jak jsi to myslel.
OdpovědětVymazatMyslíš, že poškozuje mozek, jelikož Ty nemáš základní znalosti o rostlinách? Kočičky nejsou jen zvířátka Kubíku. A pověrčiví lidé si strkají kočičky do nosu.
Jenom na tohle zareaguju:
Upřímně, mě nenapadlo, že si někdo může strkat svěcený kočičky do nosu (kdybys tam dospal to svěcený, tak mi to došlo) :-D
Jo myslím, že líp bych tvoji morální nadřazenost nevystihl, než jak jsi to předvedl v posledním příspěvku :-D Přesně vono...nevím, že si lidi strkaj kočičky do nosu, nechápu že křesťanství není náboženství (WTF?!?) a vůbec... ale moje chyba, stokrát is opakuju, že se nemám zaplétat do vážných hovorů s lidma věřícíma na mluvící hady...
Deliver Us v Hebrejštině... obecně se většina těch písniček v hebrejštině moc nepovedla, al tahle celkem ano...
OdpovědětVymazathttp://www.youtube.com/watch?v=YIHAdQ9Uj40
Podotýkám, že říkat ošklivá slova není v rozporu s přijímáním eucharistie, pokud takovou mluvu vyžaduje spravedlivý důvod. Schválně, kde v Bibli byste našli slovo "hovno"? (No dobrá, v překladu nikde, překladatelé zvolili jeden z mírnějších způsobů, jak daný výraz vyjádřit... tuším, že tam je "bezcenný brak" ;-))
OdpovědětVymazatNevyjadřuji se k tomu, zda důvody JTM lze považovat za spravedlivé.
Díky, ta hlava už mě nebolí.
OdpovědětVymazatPrince egyptského jsem si pustila k loňským velikonocům a byl to ještě větší kouř, než jsem doufala. Když na scénu vplul anděl smrti, hledala jsem čelist hluboko dole. Písničky mi pak v hlavě zněly ještě týden a přítomnost mnoha židovských příjmení v titulcích mě vůbec nepřekvapila. Do tohohle filmu dala spousta holywoodských profesionálů nejen um, ale také srdce a vzpomínky na ty, kdo "Egypt" nepřežili.
OdpovědětVymazatTakže "židovská příjmení" a "holywoodští profesionálové" jedno jest. Já to říkám pořád.
OdpovědětVymazathttp://www.divadlokladno.cz/foto/inscenace/velke/99c.jpg na mojzise tam dojde taky:)
OdpovědětVymazathttp://www.divadlokladno.cz/obrazek.php3?obr=foto/inscenace/velke/99c.jpg
OdpovědětVymazattak podruhy a naposled.
JTMatys: ty jsi dobrej retard, ty si fakt myslis ze cokoliv na facebooku je soukrome?
OdpovědětVymazatRecenze moc pěkná, jen si dovolím nesouhlasit se zbožštěním Hanse Zimmera. Když jsem si pustil obě verze bez obrazu, tak u mě vyhrála ta s Whitney Houston, která reprezentuje živou gospelovou víru v boha, kdežto tá filmová mi přijde taková ukuňkaná, nudná a hodňoučká. A ještě vsuvka, jestli neznáš tuhle zpěvačku, tak tohle je pro mě gradace, ze které vstávají chlupy na těle http://www.youtube.com/watch?v=TPJ5kqjEQlc
OdpovědětVymazat