Psychoteror zintenzivní ve chvíli, kdy na delší návštěvu přijede sociopatická babička, a kdy Jakub začne zjišťovat, že jeho táta pravděpodobně nežije ve Švédsku, ale na vedlejším sídlišti...
Mladý režisér Jakub Šmíd natočil před pár lety film Laputa, u kterého jsem oceňoval jeho atmosféru, ale nebyl jsem příliš nadšený z jeho neexistujícího scénáře. Scénář k Na krátko psala Petra Soukupová (která měla sex a dceru s Tomášem Baldýnským, kreativním producentem tohoto filmu) podle vlastní oceňované novely. A scénář je dobrý.
Na krátko je samozřejmě dalším zástupcem podžánru "Všichni jsou v hajzlu". O zápletku v něm příliš nejde - ta spočívá vpodstatě jen v tom, že Jakub v polovině filmu objeví svého skutečného otce a "uteče k němu". Přitom je ale celou dobu velmi jasné, že se tím nic nevyřeší a že film nemůže mít nic jako "happy end". Zoufalství Jakubovy situace je krystalicky jasné z většiny dialogů, aniž by muselo být něco složitě vysvětlováno. Když se Jakub zaptá mámy, jestli by nemohli jet do Švédska za otcem (v úvodu filmu), je okamžitě jasné, že je to zcela absurdní představa (protože na to rodina nemá, i kdyby matka náhodou chtěla), a že Jakub žije v téměř pohádkově optimistickém interním světě, kde mu to nebude svědčit. Problém je samozřejmě i v tom, že vyrůstá v neúplné rodině, ale to není něco, na co by film nějak explicitně kladl důraz.
Ostatně, zoufalí jsou v tomto filmu většinu času všechny hlavní postavy. Jakub, jeho matka, jeho babička, jeho sestra i jeho pravý otec. Vedlejší dějové linky se točí okolo babičky, která svou přílišnou starostlivostí terorizuje matku, a okolo sestry, která by chtěla s jakýmsi hejskem přijít o panenství, ale miluje ji hodný nerd. Ani jednomu z toho se ale nedá říkat "zápletka" a v obou případech je poměrně jasné kam to povede (vzhledem k tomu, že v tomto filmu nic nemůže dopadnout dobře). Respektive, "happy end" může spočívat leda tak v tom, že nikdo brutálně nezemře...
Na krátko je především filmem o atmosféře a o mezilidských vztazích, které se v průběhu filmu nijak moc nemění. Tudíž, pokud ho má divák v kině vydržet, musí v něm být jiné věci, které udrží jeho pozornost. Což se víceméně podařilo, a ve srovnání s českou konkurencí se to dokonce podařilo velmi dobře.
Dialogy jsou občas velmi kvalitní (často tím, co v nich není naplno řečeno) a herci je většinou zvládají velmi dobře - jen dětským představitelům to občas trochu ujede a nějakou složitější emoci nezvládnou úplně stoprocentně. Ale pořád OK.
Film je málo výpravný, šedivý a depresivní, jako náhodné dokumentární záběry ruční kamerou. Je to bezpochyby záměr a o kvalitách tvůrců vypovídá, že si při této "nenápadnosti" skoro nevšimneme, že záběry mají nějakou kompozici a nějaký výtvarný záměr. Což je něco, co by mělo být samozřejmostí, ale v českých filmech to je skoro zázračná výjimka. Avantgardní hudba od kapely Květy je OK, ale na můj vkus se příliš opakovala (jedna identická skladba na třech různých místech filmu).
A podobná "relativní chvála" platí pro většinu aspektů tohoto filmu. Kdyby Na krátko vzniklo v Irsku nebo ve Švédsku, napsal bych, že je to "další kvalitní evropský depresivní film o současých lidech, kteří na tom nejsou nejlíp". Ale protože vznikl v Česku, jsem nucen napsat, že je to výjimečně dobrý český depresivní film o současných lidech, kteří na tom nejsou nejlíp. I když má hodinu a tři čtvrtě a i když nemá žádnou podstatnou zápletku, dá se bez větších problémů přežít bez nudy. Což je na naše poměry skoro zázrak.
P.S: Před filmem byl údajně dodatečně přilepen nějaký animovaný krátký snímek, který jsem neviděl a nemá s hlavním filmem nic společného. Ale pokládám to za dost zbytečné, protože Na krátko je dost dlouhý (objektivně i subjektivně) sám o sobě.
Jsem na to zvědav. Asi budou i nějací čeští lvové.
OdpovědětVymazatZa co lvové? Tohle přece už všichni viděli stokrát. Český film začíná být naprosto nesnesitelný, v podstatě je problém už dokoukat trailer. Stejně tak výběr filmů tady, to se musí umět, úspěšně minout všechno co za něco stojí, dávat sem tohle a tvrdit, že tahle zoufalost za pětikorunu je o 20% lepší než Tarantino, který dostal 60% pravděpodobně za ne tak vydařený scénář, dialogy, zápletku a výpravu. Gratuluju dalším hvězdným válkám k hodnocení 80%.
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatRisto-les má obzvlášť vydařený názor.
VymazatRisto-les má obvzlášť vydařený nádor.
VymazatTakhle provařená Prga kolego...
OdpovědětVymazatMá Soukupová po titulcích fullfrontal? Nebo Baldýnský?
OdpovědětVymazatNo, to je právě v tom přílepku, před filmem.
VymazatDěčín není ani malé, ani hnusné město!
OdpovědětVymazata už vůbec ne město
VymazatMandle - Byla otazka casu nez tohle nekdo napise 😄
VymazatDěčín není zrovna nejmenší město a stejně jako všechna města má své hnusné i hezké části. Škoda že ty hnusné dost převládají.
VymazatDěčín je strašnej cikánov :-(
VymazatNěco jak Bruntál, pěkný okolí, děsná díra...
VymazatV Děčíně by chtěl žít každý! Kromě mě tedy...
VymazatZase jeden zapomenutelný, zaměnitelný, levný a přece předražený, lvůchtivý český film.
OdpovědětVymazatToto je kvalitni nazor.
VymazatProc bych mel na neco takovyho chodit do kina? Az budu chtit depku, pustim si zpravy v libovolny TV a mam to zdarma.
OdpovědětVymazatNechoď
VymazatTaky že ne. Ani ty nechoď.
VymazatAni se mnou?
VymazatHlavne s tebou ne!
VymazatNejdu. S nikým!
VymazatTak jestli je trend takový že jediné české filmy, které nedopadnou úplné sračkózně, bude takovýhlenc podžánr Všichni jsou v hajzlu ((Tm)František Fuka), tak to je trend teda jako ale úplně nahovno a česká kinematografie by zasloužila ránu z milosti.
OdpovědětVymazatPak jsou tu jeste hrebejkoviny...jo aha.
VymazatOhledně rány z milosti stačí vybrat správného ministra kultury, který zařízne Státní fond kinematografie. Ano, bude líp.
VymazatNo to asi jo, jen nevim jestli je to dobre. Pac teda asi vznikne Moviefert a tam z fondu pujde všechno. A vudce zpetne vydela i na svoji brozure o nespavosti, kterou zfilmuje Troška. Kniha tak spatna ze i v "Levne knihy" je zdarma.
VymazatTrademark se dělá takhle, vole! ™
VymazatKdo nejde, dá lajk.
OdpovědětVymazatNejdedátlajk!
VymazatFrantisku, kdyz jste takovy odbornik na cteni z tvare, kdy jste si vsiml, ze se s vama chce houslistka rozvest?
OdpovědětVymazatKdyž mi to řekla
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
Vymazatpovedzme si to na rovinu. vsetky umelkyne su nafukane kozy. frantiskova vina to nebola v ziadnom pripade.
VymazatPůvodně jsem chtěl napsat, že umělkyně má kozy tak akorát, rozhodně ne nafoukané.
VymazatPak mi to přišlo přeci jen poněkud nevhodné a tak jsem se rozhodl, že to psát nebudu.
Nafůkané není to správné slovo, spíš se prostě nechtějí vrtat v nepříjemných záležitostech, takže vás postaví před hotovou věc už s nachystaným rozvodovým papírem.
VymazatNenafoukané kozy se nechtějí vrtat v nepříjemných záležitostech, ale postaví nám hotovou věc?
VymazatBavit se o nafoukanych kozach umelkyn bez fotek je jako dat prvni prispevek a nenapsat prga. Tahle diskuse saje. Jako ta umelkyne. Takze navrhuju se tu smazat a prejit k dalsimu filmu.
VymazatA Franto, prijde ti logicke hodnotit neci emoce v tvari, kdyz jsi neodhadl, ze se s tebou chce houslistka rozvest?
VymazatZe Fukove odhady a hodnotenia su irelevantne vieme vsetci.
VymazatBudu se sice opakovat, ale marná sláva, ono to pořád ještě platí a ona je to pořád ještě pravda. Můžete se nad tím vztekat, můžete to humorně zlehčovat, můžete být sprostí, můžete to ignorovat, ale NEZMĚNÍNE TO. Zejména ty, Fuko.
OdpovědětVymazatTakže:
Film NA KRÁTKO je film DOKONČENÝ.
Film FUKAFUTOKYU je film NEDOKONČENÝ. Stejně jako POSLEDNÍ Z APORVERU.
Leone, najdi si už konečně holku!
VymazatNejlépe ženského pohlaví, ale není to podmínkou.
Nafoukane kozy ovsem podminkou jsou!
VymazatZase aby nepraskly v žáru Leonova záchvatu nadrženosti
VymazatJak píšu, pánové, máte to marné. Můžete mi i nadávat, zesměšňovat mě a tak dále a tak dále. Ale to, že FUKAFUTOKYU je stejně jako POSLEDNÍ Z APORVERU film NEDOKONČENÝ, tak to NEZMĚNÍTE. Smůla.
OdpovědětVymazatHele Leone, neuvažoval jste někdy o sebevraždě? Je to zadarmo.
OdpovědětVymazatNezměníš :) Se s tim smiř :)
VymazatA jsou teda všechny ty filmy "všichni jsou v hajzlu" krutou obžalobou naší kapitalistické společnosti anebo jsou to obyčejné putinovsko-komunistické agitky?
OdpovědětVymazatNení to obžaloba ničeho, je to prostě setrvačnost z doby, kdy tyhle filmy ještě někoho zajímaly. A především se točí snadno - ošuntělých sídlišť je dost, problémů má každej kolem dost, stačí si třebas sednout na lavičku před panelák a koukat na lidi kolem a hned máte inspiraci.
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatFilm jsem viděl, bez úvodního animáku. Příběh nebyl úplně špatný, nicméně s konstatováním "dá se bez větších problémů přežít bez nudy" nesouhlasím, protože jsem ho přežil s většími problémy a s nudou.
OdpovědětVymazatA mám dva přípodotky:
1) Gratuluji ke jménu (Fuka) na zvoncích u otcova vchodu! Náhoda nebo kreativita spřáteleného kreativního producenta?
2) Jako dlouholetého majitele psů mě zarazilo, že práce režiséra s Kojotem byla zoufalá. Pes vůbec nevěděl, čí je a co má hrát. Přišlo mi, že v některých záběrech bedlivě pozoruje drezéra a čeká na pokyn. Jakoby ani nepatřil do rodiny, k jejímž členům byl odtažitý až chladný. Takhle se mazlíčci nechovají! Ale co zrovna vám budu povídat... :)
*zaptá
OdpovědětVymazat