Francouzský životopisný film o slavné módní návrhářce.
I když jsem recenzi tohoto filmu s Audrey Tautou uvodil jen jednou krátkou větou, ta věta není úplně přesná. Jednak ten film není "životopisný", protože z života Coco Chanel zachycuje pouze jedno období, a za druhé: Není to vlastně film o "slavné módní návrhářce", protože film končí před tím, než se jí stane! A to mi přijde jako vskutku zvláštní rozhodnutí, protože pokud někdo zná jméno "Coco Chanel", pak právě kvůli tomu, že byla návrhářka (a má svůj parfém, o kterém se ve filmu také nic nedozvíme).
Ale popořádku: Po krátké úvodní scénce ze sirotčince se přenášíme někam na konec 19. století a sledujeme, jak se mladá Gabriella Chanel protlouká v kabaretu (Coco je její přezdívka), přivydělává si šitím a sní o Paříži. Pak je na jednu noc sbalena starým šlechticem Étiennem Balsanem, načež se za ním vydává do Paříže, načež u něj začne bydlet v jeho luxusním sídle a vydržovat se od něj za to, že s ní spí (a schovává ji před hosty). Pak se zamiluje do jednoho ze šlechticových přátel, mladého Angličana Arthura Capela (Alessandro Nivola), opustí kvůli němu Balsana (i když se Capel má oženit kvůli majetku), uvažuje o tom, že by se začala věnovat šití, dostane na to od Capela peníze, načež se Capel zabije při autonehodě.
To celé se odehraje bez průběžných časových titulků a Audrey Tautou vypadá celou dobu víceméně stejně (mění se jen její účes a oblečení), takže není jasné, jestli se to celé odehrálo během jednoho roku nebo během 20 let. Po autonehodě pak následuje střih a najednou vidíme evidentně bohatou a soběstačnou Coco na její módní přehlídce, někdy okolo roku 1960 (což jsem tipl podle oblečení hostů - Coco samotná pořád vypadá víceméně stejně). Několik deítek sekund sledujeme Coco na přehlídce, do toho pár flashbacků beze slov a pak jdou závěrečné titulky!
Je to jistě originální přístup, natočit film o Coco Chanel, ve kterém se její nejslavnější módní okamžik omezí na větu "Ve Folies Bergère projevily zájem o ty tvé kloboučky", a já musím akceptovat, že tvůrci měli takovýto záměr a nikoliv např. záměr "uázat nám, jak a proč se z Coco Chanel stala slavná žena a co se dělo v následujících desetiletích". Naštěstí to, co na plátně uvidíme, také není úplně nezajímavé. Především je sympatické, že to není černobílé, a že např. hrabě není tradiční "starý hnusný zhýralec" a Coco není tradiční "mladé nezkušené děvče semleté zlým světem". Velkou zásluhu na tom mají především tři hlavní herci, z nichž nejlepší a nejzajímavější je onen starý hrabě (Benoît Poelvoorde).
Většina toho, co si o filmu myslím, by se dala zkopírovat z mé recenze na film Edith Piaf. Snímek Coco Chanel je ale o trochu lepší, méně zmatený a trochu lépe nám dovolí nahlédnout do duše titulní hrdinky (i když nikoliv do její práce). Ale opravdu jen o trochu.
P.S: Kupodivu se z nějakého důvodu spousta lidí zajímá, jestli ve filmu uvidíme Audrey nahou. Odpověď: Sice tam třikrát souloží, nebo se k tomu aspoň připravuje, ale vůbec nic není vidět.
františku, slyšel jsi někdy o slově "spoiler"? jestli ne, tak věz, že spoiler je, když do recenze jen tak, jak dement, napíšeš kompletní děj filmu až k závěrečným titulkům. a to se nedělá, protože tím spoustě lidí můžeš zkazit zážitek z toho filmu. tak to příště nedělej, ty hovado.
OdpovědětVymazat...i když se Capel má provdat vůli majetku...
OdpovědětVymazata hm... on by se měl oženit, ne vdát...
Spoiler nie je kompletné vyrozprávanie filmu, ale už len prezradenie niečoho smerodajného v danom filme. ("A post to a newsgroup that divulges information intended to be a surprise, such as a plot twist in a movie"). František iste vie čo spoiler je.
OdpovědětVymazatJe mi líto, ale větě: "i když se Capel má provdat vůli majetku" vůbec nerozumím. Jestli tam má být "kvůli", tak chlapi se přece žení, a nevdávají, ne? A taky to s tím vydržováním je správně česky: "nechat se vydržovat". Asi pan Fuka při psaní spěchal a překlepával se :-)
OdpovědětVymazatRe: Anonym #1: Recenze pánů TB a FF vždy čtu s nadšenním, ale právě ty Františkovi se poslední dobou smrskly jen do odvyprávění děje a pak porovnáním s jeho životními hodnotami/zkušenostmi a případně jak moc byl zklamán/překvapen oproti filmovému traileru. Je to škoda, no.
OdpovědětVymazatCocot :-D Hahahahahahahaha
OdpovědětVymazatTak se nikdo nejmenuje. Františku-opět jste naletěl !!!! Celý film je fikce
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatjeee to je zas uroven, fakt nechapu co to tu predvadite, piste si svuj vlastni blog nekde mimo a tam si tyhle kecy hazejte
OdpovědětVymazat